Selasa, 10 November 2015

Wanita itu adalah isteri kita....benarkah kita menyayangi mereka..

ALSB2 ingin berkongsi,...

Kita sebagai lelaki, kadang kala sukar untuk lafazkan sayang...or lafaz keramat 'ku kasihkan mu' or let it be 'I Love u'.

Mungkin itu ucapan yg acapkali di lafazkan semasa kita sedang dilamun cinta....namun kenapa bukan sehingga saat dan ketika ini...ketika kita dan si dia....adalah suami isteri dan segalanya adalah 'kita' dan apa jua adalah kita ....sehinggakan ....syurga itu ditapak kaki suami...

Namun, 'syurga itu ditapak kaki suami' adakalanya di salah tafsir.  Ingin di jelaskan, ALSB2 bukanlah arif dalam bab agama, namun ALSB2 nak berkongsi dari pengalaman.

Knp sukar untuk kita imarahkan atau mengagungkan cerita atau tema berkasih sayang kita sepertimana kita sedang bercinta dahulu?

Jawapannya.....kita "ambil mudah"....ambil mudah kerana dah dapat? dah ada di depan mata...dah suami isteri so What? So apa yang nak dikisahkan....

Bro, kita lelaki, suami memang pegang semua tanggugjawab namun kita kena ingat..silap hari bulan wanita, perempuan dan isteri apabila 'bosan', 'rasa terbiar' dan 'kosong' akan mula memberontak...

Ini sama juga kepada kita lelaki....mulalah kita cari alasan...boring lah kat rumah, bising dgn anak2 . bini asyik sok-sek -sok sek...ada jer tak kena...isteri tak macam dulu ...romantik ..berhias..entah lah macam2....

Tepuk dada tanya lah diri anda wahai lelaki....mana ada kehidupan yang semuanya terancang tanpa sebarang dugaan dan cabaran.

Kepada Allah S.W.T kita kembali makanya, segalanya sudah tentu ada ketentuanya daripada NYA.

Tak mampu kita sebagai suami isteri untuk berjaya dalam kehidupan berkeluarga dan menempuh asam garam kehidupan tanpa perancangan yang diiringi doa. tawakal dan usaha.

Suami...lelaki.... susah sgt ke untuk kita sentiasa romantik dan mengambil berat dan kisah akan isteri kita seperti mana semasa di awal bercinta..sedangkan isterilah segala-galanya....

Mungkin ada bunyi-bunyi diluar ......' Aiiiiii...knp suami jer'...

Jawapannya sebab kita lelaki dan suami....tunjukkan kematangan kita ..tunjukkan kita yang bertanggugjawab ..tunjukkan hikmah dan kefahaman kita....Makanya sifat buruk kita seperti ego, cemburu ...pentingkan diri kita letakkan jauh-jauh.........

Dan jikalau , perkara sedemikian di tolak atau isteri seakan 'sejuk' 'tidak terima' 'rimas' ....apa yang tak kena.....Mungkin Allah tak bukakan lagi pintu 'reski kita'...mungkin kita ada buat salah.......ada sakitkan hati org ...

Entah2 ...kita tak hormat ayah dan ibu kita...kerana IBU ...doanya amat mujarab dan dimakbul oleh ALLAH.

Lelaki @ Suami .....tunjukkan kita ini in control dalam keadaan dengan kembali kepada NYA.

Si Isteri jika beliau memahami dan menghayati erti kehidupan berkeluarga dengan asas2 yang kembali kepada Agama, insyaallah , AMAN dan Damai. So kita bimbinglah yer.....

Namun, semua ini tak mudah. Kesabaran serta pengabdiaan yang seimbang , Dunia dan Akhirat kena ada.

ALSB2 bersyukur diberi reski oleh ALLAH S.W.T untuk beristeri Dua...

Namun tidaklah semudah itu......kesabaran dan pengabdiaan yang sejujurnya tentang kepentingan Dunia dan Akhirat perlu diimbangi dengan baik.

Syukur kerana kedua-dua isteri ku memahami,

Terima kasih isteri-isteri ku yang bergelar Wanita.


Assalammualaikum.


Wanita Hebat

http://beristeridua.blogspot.my/

Tiada ulasan:

Catat Komen